تبلیغات
ســـــــــی تــــكــــــ - آپلود یا دانلود؟ مساله این است
 
ســـــــــی تــــكــــــ
درباره وبلاگ


سی تک ، یک نام نیست ، حتی اوج یک کوه نیست ، ساده تر که بگویم ، " چیزی به وسعت یک عمر خاطره ست " ، چیزی شبیه رقابتی بی ثمــــــر ، شاید برای یک از یاد رفته ی عاصی ، ســــی تک ، نشانه بود ، آواز یک پرنده ی خار زار برای آغـــاز مبارزه ، در جایی که فرصت نبرد نه برای رستم بود و نه ، اسفندیار ....!

مدیر وبلاگ : شیرین عنایتی
نویسندگان

کاربر اینترنت در عرف جهان کسی است که در طول هفته حداقل یکساعت به اینترنت وصل باشد ، البته این شاخص در برخی کشورها سختگیرانه تر محاسبه می شود. اما هیچ ملاکی برای اندازه گیری این شاخص که کاربر اینترنت در محیط سایبر چه کاری انجام می دهد وجود ندارد. به عبارت دیگر از این لحاظ که این کاربر بیشتر دانلود می کند یا آپلود ، تفاوتی از نظر تعداد و میزان کاربران اینترنت وجود ندارد .

دانلود کنندگان اطلاعات و محتوا عمدتا مصرف کنندگان اطلاعات هستند ، برای دانلود کردن زحمت چندانی نباید کشید . فقط اگر سرعت اینترنت کافی باشد و کاربر نیز وقت و توان و مهارت کافی داشته باشد می تواند روزانه دهها مگابایت اطلاعات دانلود کند. فرقی هم نمی کند این اطلاعات و محتوا ، تکست باشد ، فیلم باشد ، عکس باشد ، نرم افزار باشد یا مولتی مدیا.
اما آپلود کنندگان اطلاعات عمدتا تولید کننده اطلاعات و محتوا هستند. کسی که آپلود می کند یعنی حرفی برای گفتن در محیط وب دارد . این آپلود ممکن است محتوای وبلاگی باشد ، مقاله باشد ، کتاب باشد ، فیلم یا تصویر باشد یا حتی نرم افزار یا اپلیکیشنی که خود تولید کرده است . بگذریم از اینکه برخی آپلود کنندگان محتوا ، خود به نوعی باز انتشار کننده هستند نه تولید کننده یعنی تولیدات دیگران را نشخوار یا باز نشر می کنند.
آپلود اطلاعات و محتوا ، هزینه ، زمان ، سرمایه ، تخصص و انرژی نیاز دارد ، این محتواها ثمره تحقیقات ، دانش ، آموخته ها ، مهارتها یا یافته های و تجربیات تولید کنندگان است . متاسفانه فضای سایبر ایرانی اغلب فضای دانلود اطلاعات یا حداکثر باز نشر اطلاعات دیگران است عده معدود و محدودی اطلاعات و محتوا تولید می کنند و دهها و صدها سایت دیگر ، این اطلاعات را باز انتشار می کنند . به آپلود کنندگان مرجع ، منابع اولیه می گویند و به بازنشرکنندگان منابع ثانویه . منبع اولیه کسی است که صاحب و مالک اطلاعات و محتوا است و حق نشر متعلق به اوست . مراکزی که صاحب اطلاعات و محتوا هستند عمدتا دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی ، مراکز تحقیق و توسعه ، حوزه های علمیه ، مراکز فرهنگی ، دستگاه های دولتی ، کتابخانه ها و موسسات عمومی ، رسانه ها ،نشریات و خبرگزاری ها و وبلاگهای مرجع هستند .
در سال های اخیر کنسرسیومی با عنوان تولید محتوا در ایران تشکیل شد که جز یک عکس یادگاری از مدیران آن در روز افتتاحیه ، اطلاع دیگری از آنها در دست نیست!
بررسی ها نشان می دهد حجم وب فارسی چیزی در حدود یک هزارم وب جهانی است . این یعنی ایران در فضای سایبر ، بیشتر وارد کننده یا مصرف کننده است تا تولید کننده و صادر کننده . بررسی دلایل این ضعف بزرگ سایبری نیاز به پژوهش و آسیب شناسی دقیق دارد. اما همین قدر می توان اذعان داشت که ایران برای تولید محتوا در فضای سایبر برنامه مدونی ندارد و در هیچ یک از اسناد بالادستی مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مصوبه ای در باره تولید محتوا وجود ندارد . هیچ دانشگاه یا دستگاه دولتی به موجب هیچ قانونی موظف به تولید و انتشار محتوای سایبری نیست . اصل در اغلب این دستگاه ها بر عدم انتشار اطلاعات است . اگر دستگاهی اطلاعات و محتوای لازم را بر روی وب سایت یا پرتالش منتشر نکند هیچ خطا یا تخلفی انجام نداده است و توسط هیچ دستگاه ناظری مجازات نمی شود یا حتی هیچ تذکری نمی گیرد . تنها جشنواره مرتبط با حوزه تولید محتوای وب فارسی یعنی تسما ، تنها حنبه داوطلبانه دارد و دستگاه ها موظف به شرکت در آن نیستند.
اگر استادی یا کارشناسی به تنهایی محتوای قابل توجهی بر روی وب آپلود کند ریالی از سوی هیچ نهادی دریافت نمی کند ، هیچ دانشگاهی برنامه مدون برای تبدیل دروس و محتواهای خود به صورت سایبری ندارد و مشوقی هم برای تولید و انتشار اطلاعات وجود ندارد .
وبلاگهای فارسی عمده ترین تولید کنندگان محتوای وب فارسی هستند و از هر ۱۰ نتیجه جستجوی کلمات فارسی در موتورهای جستجو ، بیش از ۵ مورد مرتبط با محتوای وبلاگها است . اما عجیب این است که دولت و دستگاه های دولتی کوچکترین نقشی در این تولید محتوا نداشته اند و حتی یک ریال از بودجه های رسانه های دیجیتال یا بودجه های مشابه به بلاگ سرویس ها داده نشده است . در عوض بیشترین مضیقه ها برای این سرویس دهنده ها ایجاد شده و بلاگ نویسها نیز با موانع و محدودیتهای فراوان مواجه هستند .
در واقع اگر شما به عنوان یک کاربر سرتان به کار دانلود بند باشد هیچ کس با شما کاری ندارد اما اگر محتوایی را تولید کنید و هزاران نفر از آن بهره ببرند در قبال کلمه به کلمه آن مسئول هستید و این در حالی است که در عوض این تولید محتوا یک ریال هم دریافت نمی کنید و بر عکس برای به روز نگه داشتن وب سایت یا صفحه اینترنتی خود باید هزینه هم بکنید
نتیجه اینکه آپلود اطلاعات و محتوا در ایران مقرون به صرفه نیست ، پس بازار دانلود گرم است . در چنین شرایطی قواعد بازی در میدان سایبر همواره به نفع بیگانگان خواهد بو د .





همشهری - حمید ضیایی پرور





نوع مطلب : فناوری اطلاعات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :